صفحه اصلي > اخبار و رویدادها > متن کامل خبر 

متن کامل خبر


 
مجمع عمومی اعضای هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد

خلاصه خبر: مجمع عمومی اعضای هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد سوم خرداد 1402 با حضور رئیس دانشگاه در سالن شکویی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر دانائی فرد رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد ضمن نکوداشت سوم خرداد 'روز مقاومت و پیروزی' یاد شهدای آزادسازی خرمشهر را گرامیداشت. وی در ادامه تاریخچه مختصری از روند شکل گیری دانشکده ارائه کرد و گفت: دانشکده مدیریت و اقتصاد از سال 87 با هشت گروه آموزشی کار خود را آغاز کرد. هم اکنون 28 عضو هیأت علمی تمام وقت، 40 استاد مدعو و حدود 700 دانشجو دارد. اعضای هیأت علمی دانشکده شامل 8 استاد تمام، 14 دانشیار و 9 استاد یار هستند که به لحاظ شاخص هایی مانند تعداد مقالات، مقالات پر استناد، دریافت جوایز ملی، تعداد کتب تألیفی و.. اساتید ممتازی به شمار می آیند و عناوینی همچون استاد نمونه کشوری، چهره ماندگارعلمی، برگزیده جشنواره های فارابی، علامه طباطبایی، کتاب سال و ... را در کارنامه علمی-پژوهشی خود دارند. سه مرکز پژوهشی مرتبط با دانشکده شامل؛ پژوهشکده اقتصاد، مرکز مطالعات مدیریت، مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری نیز از مراکز صاحب نام و شناخته شده در سطح دانشگاه های کشور هستند.
دکتر دانائی فرد از کمبود فضای دانشکده، اتاق اساتید و اداری، کمبود فضای آموزشی و کمبود اعضای هیأت علمی در گروه های مختلف به عنوان اصلی ترین مشکلات موجود نام برد و تصریح کرد: جدایی از دانشکده علوم انسانی و تمرکز در ساختمان مستقل می تواند زمینه ساز پیشرفت بیشتر دانشکده و تحقق اهداف اصلی که تولید علم، خدمت به جامعه و توسعه ارتباط با صنعت و دولت است، باشد. توسعه گرایش ها و گروه های آموزشی  جدید به دلیل کمبود فضا امکان ندارد. دانشکده های مدیریت من جمله دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس می توانند در کشور بسیار مؤثر عمل کنند همچنین در حوزه مالی می توانند همکاری های ارزنده ای با صنعت و دولت داشته باشند. دانشگاه برای اینکه بتواند در عرصه ملی نقش مؤثری ایفا کند به مکانیزم های ارتباطی میان خود و دولت نیازمند است.
در بخش دیگری از این نشست اعضای هیأت علمی دانشکده ضمن تقدیر از مدیریت دکتر فرهاد دانشجو در التهابات اخیر، قدردانی از زحمات وی در پیگیری های مالی، پرداخت کامل معوقات و بدهی های دانشگاه، به بیان نقطه نظرات و دغدغه های خود از جمله، تغییر رویکرد دانشکده از رشد کمی به سمت رشد کیفی، پویایی بیشتر، ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش، توسعه ارتباطات بین رشته ای، ارتقاء اساتید، برنامه ریزی برای حل مسائل کشور، برگزاری دوره های حرفه ای و رویدادهای بین المللی پرداختند.  
دکتر مرتضوی دانشیار مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری با اشاره به انواع آموزش در دانشگاه های کشورهای توسعه یافته گفت: در برخی دانشگاه های معتبر دنیا 3 نوع آموزش وجود دارد. آموزش رسمی (تقویم آموزشی)، آموزش پنهان (آموزش محيط دانشگاهي) و آموزش های فوق العاده که در قالب مدارس کسب و کار انجام می شود و در واقع آموزش های رسمی را تکمیل می کند. در واقع این آموزش های فوق العاده، دانشجو را برای زندگی و کار آماده می کند تا برای جامعه فرد مؤثری باشد.
وی افزود: در حال حاضر یکی از مهم ترین مشکلات صنعت و بنگاه ها، کمبود نیروی انسانی است و از سوی دیگر با بیکاری دانش آموختگان مواجه هستیم. اگر در دانشگاه در کنار دانش، مهارت و توانمندی های لازم آموزش داده شود و دانشجوی ما در کنار آموزش های دانشگاهی و درس اساتید، از تجربه افراد ماهر در صنعت نیز بهره مند شود، نیروی انسانی مفید و مؤثر برای بازار کار تربیت کرده ایم و این فرایند در قالب تعریف دوره هایی در مدارس کسب و کار امکان پذیر است. باید نیاز های جامعه شناخته شود و بر اساس آنها مهارت لازم ارائه گردد. در حال حاضر دانشگاه های کشور فقط به آموزش می پردازند در حالی که ما مسئول هستیم و باید به آینده کسب و کار دانشجویان هم بها بدهیم.
دکتر عصاری نیز با تأکید این مطلب که دانشکده مدیریت و اقتصاد ظرفیت های بالقوه بسیار دارد، اظهار داشت: مجموعه مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است. سوابق درخشان علمی، پژوهشی و اجرایی اساتید و مراکز پژوهشی شناخته شده و برند در سطح کشور نشان از ظرفیت های بالقوه موجود در این دانشکده دارد که باید با همت مجموعه و توجه ویژه رئیس دانشگاه به ظرفیت بالفعل تبدیل شود.
در ادامه دکتر حسن زاده تصریح کرد: دانشگاه ها به زودی وارد عصر جدید می شوند. دانشگاه تربیت مدرس نیز باید برای ورود به این عصر جدید از نظر زیرساختی و هوشمند سازی آماده باشد. در این دوره که همه چیز به سرعت در حال تحول است، دانشگاه تربیت مدرس نیز باید از تمام توان خود برای دیده شدن و برند سازی استفاده کند.
دکتر خدادادحسینی معاون برنامه‌ریزی، نظارت و فناوری اطلاعات دانشگاه به نگاه تحولی دکتر دانشجو اشاره کرد و گفت: نگاه متفاوت و تحولی دکتر دانشجو فضای مناسب تری برای فعالیت ایجاد کرده است. رئیس دانشگاه نگاه کلانی دارد و دانشکده مدیریت و اقتصاد می تواند جایگاهی تاثیرگذار در دانشگاه و کشور داشته باشد.  کیفیت و کمیت با هم معنا پیدا می کنند و هر دو مهم و ضروری هستند. باید شأن و استقلال دانشکده مدیریت و اقتصاد حفظ شود و امیدواریم با توجه بیشتر رئیس دانشگاه، جایگاه رقابتی درخوری بین دانشکده های مدیریت کشور پیدا کند.
دکتر کردنائیج معاون آموزشی دانشگاه نیز در سخنانی کوتاه ضمن ارائه آمار و شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها، به پیشرو بودن دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد و خواستار تأمین مالی جهت تجهیز و تکمیل بخشی از ساختمان دانشکده شد. 
در بخش دیگری از این جلسه دکتر فرهاد دانشجو با اشاره به رشد قابل ملاحظه دانشگاه تربیت مدرس طی 4دهه فعالیت خود گفت: این رشد و ارتقاء حاصل زحمات و تلاش رؤسای پیشین دانشگاه، تمامی اساتید، دانشجویان و کارکنان است. برخی از موارد مطرح شده نیز در مرحله اول به اعضای هیأت علمی دانشکده برمی گردد و می تواند در دانشکده حل و فصل شود. برای داشتن رقابت مناسب تر با دانشکده های مدیریت کشور، برای ایجاد آموزش های رسمی، پنهان و فوق العاده لازم برای دانشجویان، برای فعال کردن تمام ظرفیت های موجود، برای راه اندازی بین رشته ای ها، برای حل مسائل کشور، برای اجرای طرح های کاربردی و اینکه بخواهیم در مدیریت کشور مثمر ثمر واقع شویم، خود اساتید مدیریت باید برنامه ریزی و مدیریت لازم را داشته باشند، ما نیز پشتیبانی می کنیم.
رئیس دانشگاه اذعان داشت: با توجه به سیر تحولات در زمینه فناوری ها، دیگر مدیریت با روش های قبلی امکان پذیر نیست. ارتباطات بین دانشکده ای نیز بسیار حائز اهمیت است و نباید فقط به ایجاد و گسترش ارتباطات خارج دانشگاه توجه شود.
دکتر دانشجو با یادآوری جایگاه دانشگاه تربیت مدرس در رتبه بندی های معتبر بین المللی تصریح کرد: اگر چه سرعت رشد در یکسال اخیر بیشتر شده است اما ما فعالیت های رؤسای قبلی را ادامه داده ایم و در واقع پس از آن ها به رشد و سازندگی دانشگاه ادامه دادیم و در بین بهترین های دنیا قرار گرفتیم. دانشگاه تربیت مدرس نه تنها سرآمد علمی و دارای رتبه دوم مجموع دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت است، بلکه در بحث اعتراضات که با مداخله و سوء استفاده دشمن به اغتشاشات تبدیل شد نیز، عملکرد بسیار خوبی داشت. اعتراضات و تظاهرات های شکل گرفته در دانشگاه با گفتگو و منطق که از ویژگی های قشر دانشگاهی است، کنترل شد و فرزندان ما نظرات موافق و مخالف خود را در قالب گفتگو بیان داشتند.
در پایان این جلسه اعضای هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد با اهدای لوح سپاس مراتب قدردانی خود از رئیس دانشگاه را ابراز داشتند. همچنين 
 با اهدای لوحی از زحمات ۱۵ساله دکتر خدادادحسینی در ریاست دانشکده مدیریت و اقتصاد تقدیر بعمل آمد.


3 خرداد 1402 / تعداد نمایش : 327