صفحه اصلي > اخبار و رویدادها > متن کامل خبر 

متن کامل خبر


 
نشست رئیس دانشگاه با اعضای هیأت علمی پژوهشکده اقتصاد

خلاصه خبر: دکتر فرهاد دانشجو دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 با حضور در پژوهشکده اقتصاد دانشگاه، با رئیس و اعضای هیأت علمی پژوهشکده دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این نشست که در سالن شورای پژوهشکده اقتصاد با حضور دکتر فرهاد دانشجو، دکتر پرستو محمدی، دکتر حسن دانایی فرد، دکتر سید حمید خداداد حسینی و اعضای هیأت علمی آن مرکز برگزار شد، دکتر محمدی با بیان اینکه پژوهشکده اقتصاد از قدیمی ترین واحدهای پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس است، مراحل تأسیس پژوهشکده را تشریح و در خصوص اهداف راه اندازی و ساختار آن گفت: پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس به منظور تحقق بخشی از وظایف پژوهشی دانشگاه و كمك به رفع نیازهای پژوهشی كشور در زمینه علوم اقتصادی، ارائه خدمات مشاوره علمی و فنی، شناسایی و رفع نیازهای تحقیقاتی بخش‌های تولیدی، خدماتی و اجرایی و ...تأسیس و دارای 5 گروه پژوهشی با حضور 5 عضو هیأت علمی پژوهشی است.

وی در ادامه فعالیت های پژوهشکده را تشریح کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 11 طرح در دست اجرا است و در مجموع تا کنون 250 طرح پژوهشی در پژوهشکده اقتصاد دانشگاه انجام شده است. انتشار 56 عنوان کتاب، همکاری با انجمن های علمی، انعقاد تفاهم نامه های مختلف، برگزاری نشست ها و همایش ها، برگزاری کارگاه ها و دوره های دانش افزایی، همکاری با بسیاری از سازمان ها، وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی، شرکت ها، مراکز و پژوهشگاه ها در سراسر کشور، انتشار فصل نامه علمی-پژوهشی تحقیقات اقتصادی از سال 80 تا کنون، کلینیک اقتصاد بنگاه، برخی دیگر از فعالیت های پژوهشکده است.

رئیس پژوهشکده اقتصاد افزود: این پژوهشکده همسو با سیاست های کلی و در راستای اهداف اصلی دانشگاه همکاری های خوبی با دانشکده مدیریت و اقتصاد داشته و همواره درصدد توسعه همکاری ها با واحدهای مختلف دانشگاه است. بر همین اساس در خصوص طرح و بررسی ابعاد و الزامات ایجاد "سازمان توسعه و سرمایه گذاری دانشگاه تربیت مدرس" و همچنین تأسیس "شتاب دهنده اقتصاد و فناوری نانو" همکاری های ارزنده ای صورت گرفت که البته در ادامه ی مسیر برخی موانع موجب کاهش انگیزه اعضای هیأت علمی برای مشارکت و همراهی بیشترشد. ارائه پیشنهاد و تهیه گزارش" توسعه وقف و بهره برداری از موقوفات در جهت خدمت به علم و فناوری" نیز یکی دیگر از طرح های همکاری این پژوهشکده با معاونت توسعه منابع و سرمایه انسانی بود. همچنین طرح توانمندسازی و افزایش شایستگی های کارآفرینی ویژه اعضای هیأت علمی که با چالش هایی مواجه شد.

در بخش دیگری از این نشست دکتر مرتضی عزتی عضو هیأت علمی پژوهشکده ضمن ارائه پیشنهاد تبدیل پژوهشکده به دانشکده اقتصاد، پتانسیل های موجود در زمینه کارآفرینی و ضرورت برگزاری دوره های مهارت افزایی برای دانش آموختگان اقتصاد را مطرح و بر توسعه رویکرد مأموریت پذیری، حل مسئله و ارائه راهکار در پژوهشکده تأکید کرد.

دکتر علی محمد احمدی نیز به لزوم تغییر ساختارهای موجود آموزش عالی و اهمیت نقش دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در این برهه از زمان، داشتن رویکردهای عقلانی به شرایط و نگاه سیستمی به مشکلات و چالش ها ضرورت دارد. اگر بخواهیم رسالت دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه توسعه محور و جامعه محور انجام شود باید به نقش جامعه علمی کشور بیشتر پرداخته شود و دانشگاه از خط مشی نظری صرف خارج شده و آموزش های مهارتی را مورد توجه قرار دهد.

در ادامه دکتر فرهاد دانشجو عملکرد پژوهشکده اقتصاد را عملکرد قابل دفاعی توصیف کرد و گفت: برخی مواردی که در این نشست مطرح شد نیازمند مطالعه و تعمق بیشتر است و نبابراین بعدا در مورد آن ها اظهار نظر خواهم کرد. پژوهشکده در بحث اجرای طرح های تحقیقاتی و کاربردی ، می تواند فعالیت های بیشتری داشته باشد. باید در زمینه جذب طرح های مؤثر در اقتصاد کشور و طرح های مفید برای کشور بیشتر اقدام شود. برگزاری دوره های کاربردی و تخصصی در حوزه بورس، ارزش پول ملی، و مباحث مختلف اقتصادی، همچنین توسعه ارتباط با صنعت و حل مسائل آنها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. اگر در برخی همکاری های مشترک نیز چالش ها و موانعی وجود دارد نباید نا امید شد بلکه با استمرار و تلاش اهداف اصلی را پیگیری کرد.

رئیس دانشگاه در خصوص پیشنهاد تبدیل پژوهشکده به دانشکده اقتصاد اظهار داشت: ایجاد تحول در دانشگاه هم از نظر ساختاری و هم به لحاظ محتوایی لازم است اما باید ظرفیت های تغییر و تحول فراهم باشد و قبل از ایجاد آن ها، فرهنگ سازی شود. در خصوص تبدیل پژوهشکده به دانشکده، به نظر من در حال حاضر باید شخصیت مستقل پژوهشکدهطبق همین عنوان، حفظ شود. اما ایجاد تحول با حفظ استقلال پژوهشکده، لازم است. تغییر و تحول زمانی مفید است و درست صورت می گیرد که افرادی که متأثر از این تحول خواهند بود، در تبیین و تصمیم سازی های تحولی نقش ایفا کنند. پیش از ایجاد هر تغییر و تحول باید ظرفیت ها بررسی شود و بر اساس پیش بین های علمی و اهداف والای دانشگاه، تحول صورت می گیرد.

دکتر دانشجو گفت: پژوهشکده اقتصاد و دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه می توانند با حفظ استقلال، با یکدیگر همکاری کرده و پشتیبان یکدیگر باشند. کمک دانشکده و پژوهشکده به یکدیگر، از استقلال آن ها نمی کاهد. در حال حاضر که امکان جذب عضو هیأت علمی برای پژوهشکده مقدور نیست، پژوهشکده باید از گروه اقتصاد دانشگاه بهره بیشتری بگیرد.

وی در بخش دیگری از این نشست به خودباوری و اهمیت آن اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این است که متأسفانه در طی سال های اخیر "خود تحقیری" در بین دانشگاهیان بیشتر شده است. ما موفقیت های خود را نمی بینیم در حالی که با وجود تحریم های فلج کننده سال های اخیر، با ز هم شاهد رشد و شکوفایی کشور بوده ایم. باید روحیه خود باوری را در بین دانشگاهیان ارتقاء دهیم.

دکتر دانشجو در ادامه حضور خود در ساختمان پژوهشکده اقتصاد با کارمندان این مرکز دیدار و گفتگو کرد.

 


18 اردیبهشت 1402 / تعداد نمایش : 204