متن کامل خبر
سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین دکتر علی فلاحرفیع در مسجد دانشگاه تربیتمدرس
خلاصه خبر: سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین دکتر علی فلاحرفیع مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیتمدرس در شبهای نهم تا یازدهم محرم در زمینه این موضوع بود که آیا میتواند بین ایام عاشورا و شبهای قدر ماه رمضان ارتباطی وجود داشته باشد. سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین دکتر علی فلاحرفیع مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیتمدرس در شبهای نهم تا یازدهم محرم در زمینه این موضوع بود که آیا میتواند بین ایام عاشورا و شبهای قدر ماه رمضان ارتباطی وجود داشته باشد. ایشان ضمن بیان این مطلب که بین این دو کاملا ارتباط وجود دارد ایام دهه محرم را از نظر شأن و منزلت همسنگ و بلکه برتر از ایام و لیالی قدر دانستند و موضوع سخن خود را "از قدر رمضان تا قدر عاشورا" عنوان کردند. البته التفات داریم که نمیخواهیم بگوییم عاشورا واقعا و به معنای اصطلاحی قدر است بلکه منظور مقایسه این دو از نظر منزلت و مقام و نیز تأثیرگذاری در سرنوشت افراد و جوامع اسلامی و انسانی در طول تاریخ است.
دکتر فلاحرفیع ضمن تشریح این ارتباط از ساحتهای روانشناختی و جامعهشناختی افزودند: اگر شب قدر شب نزول قرآن به عنوان پایه اصلی دین اسلام است، با حماسه عاشورا قرآن از مسیر تفسیر انحرافی به تفسیر حقیقی برگشت؛ قرآن از تفسیر اموی به تفسیر علوی تغییر مسیر داد یعنی به مسیر درست و حقیقی خود آمد. این اولین نکتهای بود که وی در زمینهی آن سخن خود را بسط دادند و نتیجه گرفتند که انحراف دین چیزی بدتر از بیدینی است همانگونه که نفاق در دین بدتر و خطرناکتر از بیدینی و کفر است. و اگر چنین است که در حماسه عاشورا دست رد به دین تحریفشده اموی زده شد و دین خالص با تفسیر علوی معرفی گردید؛ همانگونه که قدر رمضان در هر سال تکرار میشود تا ما به نزول قرآن و دین توجه وافر داشته باشیم، قدر عاشورا نیز تکرار میگردد تا مسلمانان و به ویژه شیعیان بدانند که در طول تاریخ مسیر درست دین چه بود و چه باید باشد، پس نتیجه میگیریم که این شبها و روزها اگر برتر از شبهای قدر رمضان نباشدنمیتواند چیزی کمتر از آن بوده باشد که به اعتقاد ما چون دین با تفسیر درست امری لازم است، قدر عاشورا را نباید نادیده گرفت. وی افزود: علاوه بر این اساسا در شبهای قدر رمضان قرآن بر امام نازل میشود و امام یک رکن اساسی دین است. اگر چنین است در عاشورا اعتراض امام به نفاق و تفسیر غلط از دین بود، پس با التفات به این حقیقت باور این ادعا امر مشکلی نیست بلکه بسیار پذیرفتنی است. دکتر فلاحرفیع در شب عاشورا و شام غریبان نیز این بحث را از جنبههای روانشناختی و جامعهشناختی و همچنین فلسفه تاریخ شیعه و قیام حضرت حجت(عج) بسط دادند و ضمن بیان شواهد قرآنی و روایی و نیز نمونههای تاریخی از منابع اسلامی شیعه به تبیین این موضوع پرداختند.
10 مهر 1396 / تعداد نمایش : 1653
|