متن کامل خبر
اربعین آینده تاریخ را رقم خواهد زد
خلاصه خبر: مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه اربعین با خطی که در پیش گرفته می رود تا آینده تاریخ را رقم بزند، گفت: سکوت بنگاههای خبری غرب در برابر کنگره جهانی اربعین ناشی از فرهنگ شرق ستیزانه آنهاست. به گزارش خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین فلاح رفیع مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس در جلسه شورای دانشگاه و در ادامه بحث از مباحث عقلانیت گفت: مولفههای عقلانیت غرب جدید نفی لایههای هستی که در نگرش دینی است. نگرش حاکم بر عقلانیت غرب جدید به هستی غیر از آن چیزی است که در شرق به طور کلی حاکم است. وی ادامه داد: در نگاه دینی حاکم بر قرون میانه و عموم جهان شرق ،هستی لایه های متعددی دارد از جمله ناسوت،ملکوت ،لاهوت و غیره .این نگاه و نگرش به هستی در غرب جدید وجود ندارد. در عقلانیت غرب جدید هستی یک لایه بیشتر ندارد. نهایت باوری که هست اینست که آن را نفی نمیکنند اما برای آن در جهان و زندگی این دنیایی جایگاهی قایل نیستند و معتقدند آن را باید به اهلش سپرد؛ ما را با آن کاری نیست. ما نمی توانیم آن را بشناسیم. ابزار شناخت ما حس است و لا غیر و حس را بدان مراحل راهی نیست.البته این در نظر کسانی است که قدری باورمندند و نه منکرین. حجت الاسلام فلاح رفیع ضمن برشمردن تبعات و پیامدهای این مولفه بیان داشت: یکی از تبعات این مولفه برنتابیدن امدادهای غیبی و فهم نکردن جریان اراده الهی در هستی است. یک نگاه لایهوار و عمقی به هستی و عوامل پشت پرده ی این جهان مادی، جریان امام امام حسین علیه السلام و بقای نام و یاد آن حضرت است. وی افزود: امروزه بعد از گذشت قریب 1400 سال از حماسه کربلا این یاد و نام امام حسین علیه السلام و پدران و فرزندان بزرگوار آن حضرت است که در دلها و سینه های مردمان چون خورشید گرما و نور می بخشد به قول جناب جلال الدین: « نام شاهان از دراهم بر کنند نام احمد تا قیامت می برند» مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس گفت: شما ببینید امام حسین علیه السلام امروز کجاست و آنهایی که در صدد خاموش کردن نور وجود آن حضرت بودند کجا هستند؟! خدا اراده کند اینگونه عمل می کند. آیا اثری از پادشاهان و مستکبران هست؟ وی تصریح کرد: نگاه باید جهانی و دراز مدت باشد. عمق و لایه های عمیق هستی را دیدن یعنی این. یعنی نگاه را محدود به زمان و مکان و منافع شخصی حتی ملی نباید کرد. نگاه به منافع ملی خوب است لکن فقط این نیست، بلکه باید وسیع تر و گسترده تر از آن را دید. باید از نژاد و خون و ملیت عبور کرد و جهانی نگریست. غرب جدید با این نگاه تسلطجویانه و تنگنظرانه اش به عالم نگاه می کند. آن نگاه تنگ نظرانه منجربه این نگرش تسلط جویانه و منافع ملی گرایانه شده است که حاضر است همه چیز را قربانی آن منافع کند. استاد فلسفه دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: نگاه سلطه جویانه آن چنان غلبه دارد که حتی واقعیت را در مسیر منافع خودش حاضر است نادیده بگیرد.او در مسیر استعمار و سلطه حاضر است هزاران و بلکه میلیون ها انسان را نابود کند تا به سلطه ی خود برسد. ابایی از این ندارد مگر در جنگ جهانی اول و دوم این اتفاق نیفتاد؟ در این دو جنگ دهها میلیون انسان کشته شد . و این غیر از خسارات و عواقب شوم جنگ بود. در ژاپن چه اتفاقی افتاد؟ مگر مردم عالم می توانند فراموش کنند در هیروشیما و ناکازاکی چه فاجعهای شد؟ هر جا نکردند نتوانستند و در راستای منافع آنها نبود، عواقب آن را سنجیدند که به ضرر خودشان نباشد. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: امروزهم در مواجهه با واقعیت های چون اربعین که دهها میلیون انسان در آن تجمع میکنند و مسیر طولانی را روزها می پیمایند. پدیده ای که در آن انواع فداکاری ها و ایثار ها موج می زند. اخلاق و معنویت در آنجا حاکم است. هرچه هست دعاست و از خود گذشتگی و انسانیت. کوچکترین بد اخلاقی در آن پیدا نمی شود. وی تاکید کرد: این پدیده صرفا چون در مسیر احیای یک تفکر ظلمستیزانه و نفی استعمار است نادیده گرفته می شود و باید بایکوت خبری شود. سکوت بنگاههای خبری غرب در برابر کنگره جهانی اربعین ناشی از فرهنگ شرق ستیزانه آنهاست. فلاح رفیع افزود: رسانه هایی که کوچکترین خبر را از گوشه و کنار جهان به سرعت به سراسر عالم مخابره میکنند. چرا در مواجهه با این حرکت عظیم سکوت کردهاند؟ اربعین امروز منحصر به عراق نیست. اربعین امروز حتی منحصر به کشورهای مسلمان همسایه عراق نیست. اربعین امروز به یک کنگره جهانی تبدیل شده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای راهپیمایی اربعین ما نمونهای در تاریخ نمی توانیم پیدا کنیم، یادآور شد: راهپیمایی که هر ساله تکرار می شود و علاوه بر این همواره در حال گسترش است. اربعین با خطی که در پیش گرفته است می رود تا آینده تاریخ را رقم بزند. صد البته همانگونه که کربلا در کربلا نماند، اربعین نیز در اربعین نخواهد ماند. عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: امروز ابعاد جامعه شناسانه، روانشناسانه، انسانشناسانه، اخلاق محورانه و معرفتپویانه اربعین باید مورد مطالعه و پژوهش از سوی متفکران عالم قرار بگیرد. وی گفت: به نظر می رسد دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد، چه رسانه ها و بنگاه های جهانی که اکثرا در اختیار استکبار جهانی است این را بپذیرند و چه نپذیرند. ما فکر می کنیم اتفاقا چون این را خوب فهمیده اند، با بایکوت خبری اربعین به خیال خام خود درصدد کند کردن این حرکت و یا کم جلوه دادن آن برآمده اند. البته زهی خیال باطل؛ زیرا همانگونه که خدای متعال فرمود این نور خاموش شدنی نیست؛ "یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ" امام حسین(علیه السلام) در طول تاریخ بزرگترین رسانه بود. به تعبیر مقام معظم رهبری اربعین امام(علیه السلام) امروز و بلکه در طول تاریخ عظیمترین رسانه بوده است و البتّه باقی خواهد ماند چون خدا چنین خواسته است. وی اضافه کرد: ما غرب جدید را باید در کلیت آن ببینیم و الا دچار بدفهمی درباره آن خواهیم شد. در غیر این صورت در یک نگاه کلی دو اتفاق میافتد، اول یا مرعوب و مفتون میشویم و دوم اینکه یا اگر نقد میکنیم نقد ما مبنایی و ریشهای نخواهد بود. این استاد دانشگاه افزود: دیدن غرب جدید در کلیت آن صرفاً با نگرش به لایه های زیرین آن ممکن است. اگر ما به ظواهری از تمدن غرب جدید چشم بدوزیم مسلما ما را مبهوت خود می کند. چنانچه انسان مبهوت چیزی شود، به درستی نمی تواند درباره آن مطالعه و پژوهش کند. مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: بهت در مواجهه با هر پدیده ای مسحوریت و مستوریت را به همراه دارد. انسان تنها می تواند در مواجهه با بی نهایت و امور فوق طبیعی یا همان ماوراطبیعت مبهوت شود؛ زیرا در آنجا راهی برای شناخت دقیق ندارد البته در باره امور ماوراء طبیعی نیز تا بدانجا که عقل قدرت نفوذ و اظهار نظر را دارد میتوان به پیش رفت اما واقعیت اینست که عقل خود نیز اقرار بر محدودیت خود در شناخت از کنه امور ماوراطبیعی را دارد. وی تاکید کرد: عقل خود واقف است که نمی تواند در جهان ماوراءطبیعت جولان دهد و برای این محدودیت خود نیز استدلال دارد. در آنجا نفوذ کامل و شناخت دقیق حتی برای عقل میسر نیست چه رسد برای حس که از همان ابتدا پای آن لنگ است. لکن در غیر این حوزه مبهوت شدن منجر به مسحور شدن است و در نهایت ناتوانی از شناخت دقیق. فلاحرفیع بیان داشت: تمدن جدید غرب در ظاهری البته اعجاب انگیز ،عقل بسیاری را ربوده و آنها را مرعوب و مفتون خود کرده است .این داستانی است که در دوره مدرن تقریبا در همه مناطق جهان اتفاق افتاد. وقتی این مفتون و مبهوت شدن اتفاق افتاد به دنبال خودش مسحور شدن را دارد. انسانها اول مفتون چیزی می شوید و سپس اندک اندک مسحور آن می گردند. انسانی که مسحور چیزی می شود ابدا نمی تواند آن را خوب بشناسد او دائما در تحت سیطره آن چیز قرار می گیرد در حالی که شناخت مستلزم تسلط است و چون انسان سحر شده در تحت تسلط است شناخت او از امر سحر شده ممکن نیست. مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای شناخت و آگاهی، مورد شناسایی باید در چنگ شناسا باشد؛ به این معنا که قوای شناسایی باید بتوانند همه زوایای مورد شناسایی را به دقت و با آزاداندیشی، از سطحی مسلط برآن تحت شناسایی قرار دهند. اگر امر مورد شناسایی، شناسا را مسحور خود ساخته باشد، در این حالت او به طور کامل قدرت شناخت نسبت به آن را نخواهد داشت؛ زیرا شناخت او واقع بینانه نیست. مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت مدرس افزود: در مواجهه غرب بسیاری از محققان شرقی اینگونه مواجهه ای را داشته اند. لذا یا اساسا در مواجهه با غرب انتقادی از آن نداشته اند و یا انتقاد آنها مبنایی و ریشه ای نبوده است. این دسته دوم نوعاً به چیزی نظیر انحطاط اخلاقی در غرب ، تزلزل و فروپاشی بنیان خانواده، افسارگسیختگی جنسی، همجنسگرایی و اموری از این دست پرداخته اند. وی تصریح کرد: این نوع شناخت و نقد سر جای خودش بسیار خوب و ستودنی است ، دست کم در مقایسه با گروه اول توان دیدن اینگونه انحرافات را در فرهنگ غرب داشته و مسحور آن نشده اند. اما نقد اصولی به غرب باید به مبانی و بنیان های فکری آن صورت گیرد.مبانی تمدن غرب به گونه ای بوده است که این گونه انحرافات و افسار گسیختگی را به دنبال خود داشته است. فلاح رفیع یادآور شد: غرب جدید علیرغم ادعای جهانی بودنش جهانی را می خواهد که برای خودش باشد و در راستای منافع خودش. و این یعنی تنگ نظری و نه جهانی نگری، غرب همه ارتباطش و تعاملاتش بر همین اساس پایه ریزی میشود و بس ما اینها را تجربه کرده ایم. بارها گول غرب را در این دست کم 150 سال اخیر خورده ایم. بویژه بعد از انقلاب اسلامی و بالاخص در جریان برجام .دیگه فکر میکنم باید به قدر کافی آموخته باشیم. به قول حافظ: « ما آزمودیم در این شهر بخت خویش ببرون کشید باید از این ورطه رخت خویش» حجتالاسلام والمسلمین فلاحرفیع گفت: شرق و غرب هیچگاه نتوانسته اند با هم تعامل سازنده داشته باشند دست کم در این چند قرن اخیر اینگونه بوده است.علت این امر اینست که غرب همواره خواسته است از موضع بالادستی به شرق نگاه کند. وی افزود: یک مطلبی را مرحوم علامه جعفری (ره) در جریان مکاتباتی که با برتراند راسل داشت بیان کرده؛ که متناسب این مقام است.او بعد از مکاتبات بسیاری که راسل داشت می گوید: به راسل گفتم شما از موضع بالای خود پایین بیا تا با هم و در کنار هم بنشینیم و گفت و گو کنیم. این مطلب یعنی همین چیزی که امروز ما به آن در صحنه سیاست هم رسیده ایم. فقط سیاست نیست آنان در فرهنگ،علم، هنر و همه زمینه های دیگر اینگونه به شرق نگاه می کردهاند و ما تا این را باور نکنیم نمی توانیم در قبال غرب موضع واقع بینانه اتخاذ کنیم ،لذا همیشه فریب می خوریم و ما را بازی خواهند داد. 22 مهر 1398 / تعداد نمایش : 790
|