معرفی

مدیریت امور دانشجویی نقش پشتیبانی از حوزه‌‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه را بر عهده دارد و می‌کوشد تا با حفظ و ارتقاء نقش حمایتی خود امكانات رفاهی، معیشتی و خدماتی را به نحوی ارائه نماید که دانشجویان عزیز بتوانند در كمال آرامش به وظیفه علمی و پژوهشی خود بپردازند. به طور خاص وظایف مدیریت امور دانشجویی شامل نظارت بر عملکرد اداره خوابگاه‌ها، اداره خدمات دانشجویی، اداره تغذیه و اداره امور رفاهی دانشجویان است. این مدیریت همچنین برگزاری انتخابات شورای صنفی شورای صنفی خوابگاه‌‌‌ها و دانشکده‌ها، بررسی پرونده‌‌های دانشجویان نمونه، سرپرستی و هماهنگی امور رستوران‌‌‌ها و بوفه‌‌های دانشجویی دانشگاه، ارائه انواع وام‌‌های دانشجویی، انجام امور مربوط به بیمه خدمات درمانی و حوادث دانشجویان، انجام امور مربوط به تسویه حساب دانشجویان در هنگام فراغت از تحصیل و انجام امور تاسیساتی و تعمیراتی خوابگاه‌‌های دانشگاه را بر عهده دارد.

اهداف
  • هدف بلند مدت : افزایش میزان رضایتمندی دانشگاهیان (به ویژه دانشجویان) از خدمات رفاهی
  • راهبرد: بهبود برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه مدیریت امور دانشجویی
برنامه‌ها
  • ارائه وامها و تسهيلات دانشجويي از محل صندوق رفاه وزارتین (کمک بودجه تحصیلی، وام ضروري، وام ازدواج،‌ وديعه مسكن، حج، وام تحصیلی ممتاز نمونه، وام ازدواج ممتاز نمونه، وام ضروری ممتاز نمونه، وام ضروری مبتکر، وام ضروری موارد خاص، وام شهریه دوره شبانه)
  • ارائه خدمات بیمه‌های درمانی و بیمه حوادث
  • تامین و پرداخت حق‌الزحمه کار دانشجویی برای دانشجویان متقاضی
  • پرداخت بورس تحصيلي به دانشجويان ایرانی و غيرايراني
  • بهبود برنامه‌ها و خدمات ارائه شده در بخش دانش‌آموختگان
  • معرفی دانشجویان فارغ‌التحصیل به صندوق رفاه دانشجویان وزارتین
  • اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی و ساماندهی امور مربوطه در دو بخش مجردی و متاهلی (اسکان، نظارت...)
  • بهبود برنامه‌ها و خدمات ارائه شده در بخش تاسیسات خوابگاه‌های دانشجویی‌
  • ارتقاء شاخص‌های بهداشتی (استانداردسازی) اماکن نگهداری، پخت و عرضه مواد غذایی (در تمامی مرکز مرتبط دانشگاه من جمله تالار شکرانه)
  • ارائه خدمات مربوط به تسویه حساب دانشجویان با اداره خوابگاه‌ها
  • اسکان دانشجویان میهمان در خوابگاه‌های دانشجویی
  • بهبود شاخص‌های مربوط به خوابگاه‌های دانشجویی
  • ارتقاء شاخص‌های بهداشتی (استانداردسازی) اماکن نگهداری، پخت و عرضه مواد غذایی (در تمامی مرکز مرتبط دانشگاه من جمله تالار شکرانه)
  • بهبود شاخص‌های مربوط به سلامت و تازگی مواد غذایی
  • توزیع کالاهای یارانه‌ای در بین دانشجویان
  • ارتقاء شاخص‌های مربوط به نحوه طبخ غذا
  • نظارت بر اداره تغذیه، تالار شکرانه و مراکز رفاهی
  • بهبود شاخص‌های مربوط به ترکیب مواد غذایی مختلف با هم
  • ارتقا آگاهی دانشجویان در خصوص الگوی صحیح تغذیه با توزیع بروشورها و پوسترهای مربوطه خصوصاً در تابستان و ماه مبارک رمضان
  • توسعه خرید اینترنتی به دلیل مزایا و امکانات این روش از خرید
  • ارتقاء شاخص‌های مربوط به سرو و توزیع غذا و نحوه نگهداری از آن پس از پخت
  • توسعه سیستم اتوماسیون تغذیه
  • برگزاری مناقصات واگذاری پیمانکاری تهیه ، طبخ و توزیع غذای مورد نیاز دانشکده‌ها
  • تهیه امکانات و مقدمات لازم جهت استقرار سیستم اتوماسیون فروش غذا در تالار شکرانه
  • تقویت نظام حمایت مالی از دانشجویان از طریق تقویت صندوق قرض الحسنه دانشجویی‌ (وام عادی، وام ازدواج، وام معالجه پزشکی و سایر موارد)
  • تقویت نظام حمایت مالی از دانشجویان از طریق جذب حمایت‌های مالی سایر مؤسسات
  • تشکیل شوراهای صنفی دانشجویی
  • ساماندهی و تسهیل امور مربوط به ثبت‌ نام دانشجویان جدید الورود
  • بهبود برنامه‌ها و خدمات ارائه شده در سایر مراکز رفاهی (تالار شکرانه، نانوایی، بوفه‌های خوابگاهی، لباسشویی،‌کفاشی)
  • افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت در خوابگاه‌ها
  • توزیع پک‌ نرم‌افزارهای به روز در سایت‌های رایانه خوابگاهی
  • پیگیری در خصوص جذب بودجه و منابع مالی مرتبط با مدیریت امور دانشجویی.

شرح وظایف
  • نظارت مستمر بر اقدامات واحدهای امور دانشجویی، هماهنگی بین فعالیت های آنها و تقسیم كار و تفهیم و تبیین برنامه ها و حصول اطمینان بر حسن اجرای كارهای محوله در واحدهای تابعه.
  • نظارت بر اقدامات مربوط به امور دانشجویان از قبیل تهیه مسكن و كار دانشجویی.
  • اخذ و رسیدگی به پیشنهادها و مشكلات دانشجویان در حیطه مسائل امور دانشجویی و ارجاع آن به مقامات ذیصلاح جهت حل و فصل و در صورت لزوم تشكیل جلسه گفت و شنود رییس دانشگاه با دانشجویان.
  • هماهنگی با اداره رفاه كاركنان جهت ارائه خدمات مشترك دانشجویی و كارمندی از قبیل شركت تعاونی مصرف و ... .
  • تعامل با شركت تعاونی مصرف دانشگاه از جهت تأمین مایحتاج دانشجویان.
  • تهیه و تأمین و نظارت و كنترل سایر وسایل رفاهی دانشجویان.
  • برگزاری انتخابات شوراهای صنفی خوابگاه ها و دانشكده ها.
  • بررسی پرونده های دانشجویان نمونه كشور در فراخوان وزارتین.
  • هم اندیشی و تعامل با مشاوران جوان رییس دانشگاه در ارتقاء سطح كیفی و كمی تغذیه و خوابگاه ها و رفع مشكلات امور رفاهی دانشجویان.
  • برگزاری تشریفات مناقصه جهت تعیین پیمانكاران سلف دانشجویی اساتید و مراكز رفاهی.
  • برگزاری و انجام مقدمات انتخابات دفتر نمایندگان دانشجویان در شورای دانشگاه.
  • پیش بینی بودجه مورد نیاز واحدهای مدیریت دانشجویی.
  • پیگیری در جذب سرمایه های یارانه ای دانشجویان از طریق معاونت و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • سرپرستی و هماهنگی امور رستوران ها و نظارت بر بوفه دانشگاه و خوابگاه ها از حیث بهداشتی بودن مواد خوراكی و پخت آن وهم چنین نظارت بر بهداشتی بودن محیط كار و آشپزخانه ها.
  • ارائه برنامه غذایی دانشگاه و تأمین وسایل و مواد اولیه جهت پخت غذا.
  • برآورد هزینه های مورد نیاز مواد غذایی و تجهیزات آشپزخانه و سلف سرویس وارائه آن به واحدهای ذیربط.
  • انجام امور مربوط به بوفه دانشجویان و خرید مواد غذایی و تنظیم اسناد مربوطه و نگهداری دخل و خرج اداره تغذیه.
  • پخت مواد غذایی سالم براساس برنامه غذایی و ارسال آن در سطح خوابگاه ها و توزیع آن در سلف دانشجویی.
  • پیگیری در اخذ منابع و معیارهای مالی به منظور تأمین وام مناسب برای دانشجویان.
  • انجام خدمات مختلف در زمینه های وام، مسكن، كمك هزینه و بورس تحصیلی طبق مقررات و آیین نامه های مربوط و نظارت بر امور مربوط به بیمه ، كمك هزینه و بورس تحصیلی، انواع وام ها و تسریع و تسهیل در انجام آن.
  • انجام امور مربوط به بیمه درمانی و حوادث دانشجویان.
  • نگهداری مدارك مربوط حسابداری به منظور ثبت كمك هزینه و بورس تحصیلی و تهیه لیست دانشجویان دریافت كننده بورس و كمك تحصیلی.
  • انجام امور مربوط به تسویه حساب دانشجویان هنگام فراغت از تحصیل.
  • سرپرستی خوابگاه های دانشجویان مجردی و متأهلی.
  • ایجاد سیستم نگهبانی دقیق جهت برقراری نظم در خوابگاه ها و سایر وسایل ایمنی و امنیتی با همكاری حراست دانشگاه.
  • تعیین وتخصیص اتاق ها و فضای مناسب جهت سكونت دانشجویان.
  • نظارت بر سرویس ایاب و ذهاب خوابگاه ها.
  • نظارت مستمر بر امر بهداشت خوابگاه ها.
  • بررسی و برآورد خدمات تأسیساتی و تعمیراتی خوابگاه ها و ارائه آن به واحدهای مربوطه.
  • تهیه و ضبط مدارك مربوط به سكونت دانشجویان.
  • تهیه گزارش های لازم در مورد هزینه سكونت دانشجویان و انعكاس به موقع آن به صندوق رفاه دانشجویان وزارتین.
  • تأمین فضاهای خوابگاهی غیردولتی جهت اسكان دانشجویان جدیدالورود و تجهیز آنها به ملزومات خوابگاهی.
  • تهیه و تأمین رایانه های خوابگاه ها و سرویس و نگهداری آن.
  • ارتباط با مؤسسات و صندوق های قرض الحسنه برای تأمین وام دانشجویان.
  • پذیرش و تأمین مسكن مناسب و تجهیز آن و نیز تغذیه دانشجویان غیرایرانی.
  • انجام سایر امور محوله ازسوی معاون دانشجویی و فرهنگی و رییس دانشگاه.