متن کامل خبر


 
کارگاه آشنایی با ضوابط و مقررات دانشگاهی اعضای هیأت علمی برگزار شد

خلاصه خبر: سومین کارگاه از سلسله کارگاه های آشنایی با ضوابط و مقررات دانشگاهی اعضای هیأت علمی جدید الاستخدام، 25 دی ماه با حضور معاون آموزشی، مدیر آموزشی و مدیر دفتر امور هیأت علمی دانشگاه در سالن اجتماعات میر حسنی برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه دکتر جلالی معاون آموزشی دانشگاه، اساتید جوان حاضر در جلسه را افراد علمی شایسته و توانمند خطاب کرد و گفت: نسل قبل اساتید دانشگاه تمام توان خود را در بیش از سه دهه فعالیت دانشگاه تربیت مدرس به کار گرفتند و دانشگاه را به جایگاه فعلی که در سطح کشور جزء دانشگاه های برتر و در سطح منطقه و در عرصه بین المللی شناخته شده است، رساندند. حال نوبت شما اساتید جوان است که آینده دانشگاه را بسازید. شما افراد علمی شایسته و توانمندی هستید که دانشگاه با دقت بسیار شما را برگزیده است. عدالت ایجاب می کرد که دانشمندان جوان، دلسوز و متعهد به کشور با توان بالای علمی در دانشگاه های سطح یک به فعالیت آموزشی و پژوهشی خود ادامه دهند.
وی در ادامه به ارائه برخی آمارهای کلیدی پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه های دولتی 15 درصد از جمعیت دانشجویی و بیش از 55 درصد از اعضای هیأت علمی کل کشور را به خود اختصاص داده اند. 85 درصد جمعیت دانشجویی کشور توسط زیرنظام های غیر دولتی ( آزاد، پیام نور، فنی و حرفه ای، جامع علمی و کاربردی) پوشش داده می شوند. سهم دانشگاه تربیت مدرس حدود یک درصد از جمعیت دانشجویی کشور است که با 734 عضو هیأت علمی در این عرصه فعالیت می کند.
دکتر جلالی به افزایش بی رویه مراکز دانشگاهی کشور در بین سال های 84 تا 92 اشاره و اضافه کرد: برای مثال در کشور ژاپن 100 مرکز دانشگاهی وجود دارد که 10 درصد آن دولتی است. اما در ایران حدود دو هزار و 600 مرکز دانشگاهی در کل کشور وجود دارد که 282 مرکز، دولتی هستند. رشد نامتوازن مؤسسات آموزش عالی، رشد کمی مؤسسات آموزش عالی با مأموریت های مشابه، انبوه سازی آموزش عالی بدون توجه به کیفیت و استانداردها و فقدان صرفه اقتصادی از جمله معضلات آموزش عالی کشور در سال های 84 به بعد بود.
وی ضمن اشاره به شیوه های آموزشی دانشگاه ها ( آموزش محور، پژوهش محور، کارآفرین، جامعه محور) تصریح کرد: نرخ بالای بیکاری در میان قشر تحصیل کرده نشان دهنده این موضوع است که ما در شیوه های آموزش ضعف داریم. دانش آموخته دانشگاهی ما پس از اتمام تحصیل، به فردی توانمند و کارآفرین تبدیل نشده بلکه دانش آموخته ای با بنیه ی ضعیف علمی و کار جو است. در بیکاری قشر تحصیل کرده، جامعه نیز مقصر است چرا که برای انبوه دانش آموختگان برنامه ای ندارد و این جاست که سایر کشورها، دانش آموختگان خوب ما را جذب کرده و با فراهم کردن بستر و برنامه مناسب برای آنان، توانمندی های علمی و عملی آنها را شکوفا کرده و در نهایت آن کشور از دانش و خلاقیت جوانان تحصیل کرده ایرانی بهره مند می شوند.
معاون آموزشی دانشگاه خاطر نشان کرد: ما در زمینه ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه و در میان دانشگاهیان ضعف داریم. برای گسترش فرهنگ کارآفرینی مدیریت دانشگاه، اساتید و دانشجویان همگی باید دارای برنامه و فعال باشند. بی شک ارائه خدمات و آموزش خوب به پژوهش سطح بالا منجر می شود و از آموزش و پژوهش خوب انتظار کارآفرینی می رود.
دکتر جلالی تأکید کرد: از شما اساتید جوان می خواهم که در این زمینه همفکری کنید تا بتوانیم این سرمایه هایی که چند سالی به امانت نزد ما هستند به خوبی آموزش داده، هدایت و حمایت کنیم. این دانشجویان آینده سازان کشور هستند و امیدوارم با یاری شما اساتید جوان، بهترین مدل و شیوه آموزشی که بومی سازی شده بر اساس نیازها و شرایط کشور خودمان باشد را انتخاب کنیم و در کنار استفاده از تجربیات ارزنده جهانی مدل ایرانی را در دانشگاه پیاده کنیم.
وی در ادامه به اهداف افق 1404 دانشگاه تربیت مدرس در برنامه طرح تحول راهبردی اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این اهداف باید نقشه راه داشت. برخی از برنامه های محوری معاونت آموزشی دانشگاه شامل: برنامه ریزی و تلاش برای ارتقاء کیفیت آموزش، بازنگری، اصلاح و بهبود فرایندهای آموزشی، طرح تحول راهبردی در حوزه آموزش و اجرای بسته های موفقیت، تفویض اختیارات به دانشکده ها در راستای تسهیل فرایندهای آموزشی، توسعه یادگیری ترکیبی در سطح دانشگاه، برگزاری کارگاههای آموزشی در راستای ارتقاء دانش و مهارت اعضای هیأت علمی، معرفی بیش از پیش دانشگاه به جامعه، برنامه ریزی و تلاش برای جذب دانشجویان دارای استعدادهای برتر، تأکید بر حاکم نمودن بیش از پیش قوانین و مقررات در آموزش، تشکیل شورای آموزشی دانشکده ها برای تفویض نظام مند اختیارات، توسعه همکاری های علمی و آموزشی با دانشگاه های سطح یک کشور می باشد.
دکتر جلالی در خصوص اهم اقدامات اجرایی معاونت آموزشی نیز یادآوری کرد: تشکیل کمیته های مشورتی- تخصصی شورای آموزشی ( برای بررسی تخصصی و کارشناسی مسائل آموزشی و ارائه پیشنهاد به شورای آموزشی)، بازنگری در فرایندها و به روز رسانی قوانین و مقررات آموزشی، حمایت از عملیات دروس و واحدهای عملی برای ارتقاء کیفیت آموزشی، برنامه ریزی جهت راه اندازی دوره های دکتری پیوسته، برنامه ریزی جهت راه اندازی و توسعه رشته های بین رشته ای، همکاری در تدوین و تصویب دوره کارشناسی ارشد برای داوطلبان خارجی، توسعه همکاری های علمی و آموزشی با پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، تلاش برای معرفی دانشگاه و جذب دانشجویان مستعد، حمایت و تقویت تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، از جمله مهمترین اقدامات اجرایی می باشد.
معاون آموزشی دانشگاه در پایان ضمن تأکید بر اهمیت مشارکت اساتید در اجرای برنامه های طرح تحول راهبردی دانشگاه گفت: مسئولیت اصلی اجرای برنامه های تدوین شده در قالب طرح تحول راهبردی به عهده تمامی اعضای خانواده بزرگ دانشگاه ( هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان) است. اما اعضای هیأت علمی در خط مقدم تعامل با دانشجو و جامعه از نقش و جایگاه مهم تری برای اجرای روال ها برخوردار هستند. اجرای برنامه راهبردی نیازمند مشارکت قوی و فعالانه ی اعضای هیأت علمی است.
در ادامه این کارگاه دکتر کلباسی مدیر آموزشی دانشگاه، با معرفی مدیریت های معاونت آموزشی، ضوابط و مقررات آموزشی شامل؛ آئین نامه های آموزشی، تقویم دانشگاهی، ضوابط تدریس و کلاس درس، امتحانات و ثبت نمرات، اهمیت تسلط بر سیستم گلستان، ارزیابی جامع دکتری، سنوات تحصیل و... را تشریح و بر مشارکت اساتید جدید الاستخدام در فعالیت های ستادی تأکید کرد.
در پایان سومین کارگاه آشنایی با ضوابط و مقررات دانشگاهی اعضای هیأت علمی، دکتر جلالی، دکتر مولی و دکتر کلباسی به سؤالات حاضرین در جلسه پاسخ دادند.


26 دی 1396 / تعداد نمایش : 2535