[ Print ]  [ Close ]

http://eng.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22748   , 1403/02/29


مراسم «روز ملی آزمایشگاه در دانشگاه تربیت مدرس» برگزار شد

دکتر مهدی عبدالهی مدیر آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی دانشگاه در این مراسم به ارائه گزارش عملکرد دو ساله این مدیریت پرداخت و گفت: بنا به ضرورت های موجود از بهمن سال 1400 مدیریت آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی تشکیل شد و هم اکنون 96 کارشناس در 585 آزمایشگاه و عرصه پژوهشی به مساحت 38 هزار متر مربع مشغول ارائه خدمات هستند. بر این اساس به ازاء هر یک کارشناس حدود 5 آزمایشگاه و 380 متر مربع فضای آزمایشگاهی داریم.
وی در تشریح 3 برنامه کلان مدیریت آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی دانشگاه اظهار داشت: ساماندهی فضاها و تجهیزات آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی، ساماندهی مواد مصرفی، به اشتراک گذاری مواد و خرید متمرکز و همچنین ارتقای بهداشت و ایمنی آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی، 3 برنامه کلان این مدیریت است که برخی اجرا شده و برخی نیز در سال جاری مورد پیگیری جدی قرار می گیرد.
دکتر عبدالهی در ادامه ضمن ارائه نمودار سازمانی این مدیریت شامل دو اداره و یک واحد، از تصویب مراحل راه اندازی اداره آزمایشگاه ها در دانشکده ها خبر داد.
وی از تهیه و تدوین ساختار تفصیلی مدیریت آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی، افتتاح و آغاز به کار رسمی آزمایشگاه مرکزی، برگزاری رویداد شب علم از منظر مسئولیت اجتماعی، حضور فعال در نمایشگاه های ملی و ارائه دستاوردهای پژوهشی، آغاز ارائه خدمات آزمایشگاهی در بستر سامانه گلستان از خرداد 1402، تعمیر اساسی و راه اندازی یک دستگاه پرکاربرد و گران قیمت آزمایشگاهی، تصویب شیوه نامه های متعدد، برگزاری دوره های HSE، ارتقای ایمنی و بهداشت آزمایشگاه ها، تشکیل شورای تخصصی آزمایشگاه ها، عملیاتی کردن شبکه مجازی آزمایشگا ها و سامانه های خاتم و گلستان، افزایش درآمدزایی آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی دانشگاه، پیگیری خیرد تجهیزات جدید به عنوان اهم اقدامات و فعالیت های این مدیریت در سال گذشته نام برد.
دکتر عبدالهی در خصوص عملکرد دانشکده ها در زمینه ثبت تجهیزات آزمایشگاهی در سامانه گستان گفت: تا کنون کمتر از 30درصد از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه در سامانه گلستان ثبت شده است. در این رابطه برخی دانشکده ها عملکرد ضعیفی دارند. ثبت و معرفی تجهیزات در میزان درآمدزایی دانشکده ها مؤثر است. در حال حاضر دانشکده های مهندسی شیمی، علوم پایه و فنی و مهندسی درآمدهای قابل توجهی دارند و عملکرد مرکز فناوری دانشگاه نیز به عنوان یک عرصه پژوهشی قابل قبول بوده است. از دانشکدها انتظار داریم در این خصوص عملکرد خود را بهتر کنند چرا که متناسب با عملکرد هر دانشکده از آن ها حمایت خواهیم کرد. ثبت 15 هزار و 560 مورد تجهیزات و تعداد دو هزار و 431 خدمات تعرفه دار نشان می دهد حدود 28 درصد از تجهیزات و خدمات به ثبت رسیده اند.
وی در اشاره به برنامه های آتی مدیریت آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی افزود: توسعه شبکه آزمایشگاه مرکزی، عضویت تعداد بیشتری از آزمایشگاه های دانشگاه در شبکه آزمایشگاهی لبزنت، راه اندازی سامانه اشتراک گذاری مواد آزمایشگاهی، به روز رسانی شیوه نامه های موجود، پایش و ارزیابی عملکرد آزمایشگاه ها پس از تصویب شیوه نامه مربوطه و اجرای برنامه های حمایتی بر اساس میزان فعالیت و نحوه عملکرد آزمایشگا ها، فعال کردن واحد فروش مواد مصرفی و واحد تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی، برخی از مهم ترین برنامه های آتی این مدیریت هستند.
سخنرانی دکتر غلامحسین رحیمی با موضوع تاریخ آزمایشگاه، سخنرانی دکتر مهدی محسنی با موضوع اهمیت آزمایشگاه ها در پژوهش و تولید علم و فناوری و برگزاری مسابقه از دیگر بخش های این مراسم بود. در پایان برنامه نیز از 13 کارشناس منتخب آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی دانشگاه و اعضای هیأت علمی منتخب تقدیر شد.


 


14:38 - سه شنبه 4 ارديبهشت 1403    /    شماره خبر : 22748    /    تعداد نمايش خبر : 122