[ Print ]  [ Close ]

http://eng.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=19850   , 1403/02/31


طراحی و ساخت سامانه اختلاط فراصوتی و بررسی کارایی آن برای ساخت ترموپلاستیک اولفین از لاستیک ضایعاتی


مهندس علیرضا حقانی که این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد وی در رشته مهندسی پلیمر – فرآورش انجام شد، در خصوص اهداف این تحقیق گفت: هدف از این پژوهش طراحی و ساخت سامانه ي اختلاط مواد با کمک امواج فراصوت است. این سامانه براي اختلاط و دیولکانیزاسیون لاستیک ضایعاتی در بسترپلی الفینی می باشد.

وی افزود: بازیافت واستفاده ي مجدد از پسماندهاي لاستیکی وتایرهاي ضایعاتی به علت ماهیت این مواد همیشه با موانع و مشکلاتی همراه بوده است. از سوي دیگر مواد ترموپلاستیک الاستومر با رشد وزافزون تولید و مصرف این مواد، از اهمیت بالایی برخوردارشده اند. یک جزء این مواد شامل مواد لاستیکی بوده و هدف از این پژوهش استفاده از لاستیک ضایعاتی واختلاط آن با یک ماده ترموپلاست و اعمال امواج فراصوت براي دستیابی به پخش و توزیع بالاي ذرات لاستیک، شکست اتصالات عرضی لاستیک وخواص ترموپلاستیک الفین می باشد.

مهندس حقانی ادامه داد: به این منظور طراحی سامانه اختلاط فراصوت ابتدا درنرم افزارهاي شبیه سازي انجام شد. این بخش شامل طراحی و شبیه سازي سونیکیتور ومخلوط کن ثابت در قسمت شاخک دستگاه بوده و پس از آن ساخت سامانه صورت گرفت. سپس بخش هاي جانبی به مانند سیستم خنک کننده، قالب وپایه دستگاه نیز ساخته و نصب شدند. پودر لاستیک ضایعاتی وپلی اتیلن با درصدهاي متفاوت در فرایند اکستروژن قرار گرفت و پس از خروج از اکسترودر در قسمت قالب تحت امواج فراصوت تولید شده از دستگاه سونیکیتور، قرار گرفتند. بررسی نمونه ها توسط میکروسکوپ نوري و الکترون روبشی انجام شد.

پژوهشگر دانشگاه در پایان تصریح کرد: نتایج نشان دهنده ي پخش و توزیع مناسب همچنین کاهش ابعاد ذرات لاستیک در بستر پلیمردر حین فرایند اکستروژن و عبور ماده از قسمت مخلوط کن ثابت بوده است. در نمونه هاي تحت عملیات فراصوت، مقدار قابل توجهی حباب ایجاد شده است و نواحی خاکستري رنگی که می توان نشانه اي از دیولکانیزاسیون در ماده باشد، رویت شد. از دستاوردهاي این پژوهش طراحی و ساخت سامانه ي اختلاط فراصوتی با رویکرد اختلاط لاستیک و پلاستیک را می توان نام برد.

گفتنی است این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد علیرضا حقانی با راهنمایی دکتر محمدحسین نوید فامیلی در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.



 



10:58 - يکشنبه 17 ارديبهشت 1402    /    شماره خبر : 19850    /    تعداد نمايش خبر : 115